Историята на марката Gucci
Тяхното лого в момента е един от най-разпознаваемите символи по света. Но сам история на марката Gucci, е синоним на богатство, елегантност и вечна красота. Няма съмнение защо компанията дължи толкова много клиенти от почти всички краища на света.
Италианската модна къща предлага най-висококачествените колекции дрехи и аксесоари, ръчно ушити в Италия. Изтънчеността, финеса и уникалната естетика на продуктите изграждат доброто име на компанията повече от сто години.
И така, въпреки многобройните скандали, свързани с името Gucci и кризите в семейството, които почти доведоха компанията до фалит, днес нейната позиция изглежда непокътната. Gucci е не само творческа сила в модната индустрия, но и реагира на текущи събития от международно значение. Но как всъщност изглежда пътят на марката към върха?
Историята на марката Gucci – кой стои зад империята на италианската модна къща?
Началото на марката е човек Гучио Гучи. Син на флорентински търговец, той прекарва младостта си, печелейки допълнителни пари във фабриката на чичо си за производство на сламени шапки. Скоро, принуден от бизнес криза, той решава да търси късмета си в Лондон. Там той за първи път изпита лукс в ексклузивния хотел Savoy, където кандидатства за работа като портиер.
Първо го уволниха без предизвестие, но след известно време и много езикови уроци успя да си намери работа като мияч на чинии. Само след половин година обаче той е повишен в хотелски пиколо. Гучио бил красив, добре облечен и изключително чаровен, което бързо привлякло богати пътници. Въпреки че работата в самия хотел беше доста скромна, тя се превърна в източник на вдъхновение за бъдещия дизайнер.
Всичко започна с шапки и чанти
Gucci прекарваше часове в гледане на мъже в елегантни костюми и жени, пълни с лукс, и се чувстваше въодушевен. Най-много обаче го впечатлиха различни чанти, кутии за шапки и куфари с инициали. Тогава той прави планове да създаде собствен магазин за кожени аксесоари.
След четири години работа в Англия Гучи се завръща в родината си. Там той се влюбва в Аида Калвелия и скоро двойката се жени. Точно преди да започне да работи за постигането на целта си, войната започва и той е призован в армията. И историята на марката Gucci може да се е развила по различен начин, ако не беше друга фабрика…
Епизод на Франци
След като приключи той е бил нает от миланската компания Franzi, занимаваща се с производство на луксозни кожени изделия. И именно там получава необходимите познания как да управлява самостоятелно компания. Тогава той наистина беше готов да приложи плана в действие.
И така през 1921 г. първият магазин под името Gucci е открит на номер седем на Via della Vigna Nuova във Флоренция. Заедно с това е създадено първото, но не и последното лого на марката – силует на момче в ливрея и каскет с куфар в едната ръка и чанта за носене в другата. „Къщата на Гучи” се превръща в малка, всъщност еднолична компания.
Модният бизнес на Gucci от няколко поколения
Гучио има пет деца: дъщеря Грималда и четирима сина – Енцо (починал в детството), Алдо, Васка и Родолфо. Той също така осинови извънбрачния син на съпругата си, Уг, въпреки че очевидно двамата никога не са били близки. Неговият абсолютен фаворит беше най-големият му син Алдо, когото той виждаше като бъдещ наследник на компанията.
През 1938 г. Алдо убеждава баща си да отвори втори бутик в Рим. Gucci се превръща в семеен бизнес и със седалище сега, а също и в столицата, постепенно набира популярност. 14 години по-късно, точно преди смъртта си, Guccio става свидетел на създаването на първия магазин извън Италия. Бутик в Ню Йорк допринася значително за ръста на печалбата.
Известни актьори и Gucci
Две години по-късно Gucci пуска продукт, който прави компанията символ на статус. Чанта е изработена от свинска кожа с полирана бамбукова дръжка. Този модел стана известен от известната шведска актриса Ингрид Бергман във филма “Пътуване до Италия”. Освен това по същото време е въведена номерацията на всички продукти и е променено логото на времето – бедното момче с багаж е заменено от величествен рицар в броня. Всичко това допринася за нарастващия интерес към Gucci.
Емблемата GG бързо се превръща в любима на знаменитостите и дори на кралските семейства (Елизабет II с нетърпение посещава бутика на Gucci във Флоренция). През следващите 30 години Алдо развива динамично бизнеса си, откривайки бутици в Лос Анджелис, Токио и Хонконг. Той дори е назначен за първия италиански моден посланик от тогавашния президент Кенеди.
Жените изиграха голяма роля в тази история
Интересното е, че в живота на Алдо, освен за компанията, винаги е имало място и за жени. Въпреки брака му с оперната певица Олуен Прайс, години по-късно излиза наяве аферата на Алдо с продавачка в един от магазините на Gucci – красивата Бруна Паломбо. Тъй като разводите са законни в Италия едва от 1974 г., страхувайки се от скандал, двойката крие съществуването на дъщеря си Патриша от пресата в продължение на 10 години.
Въпреки скандалите в личния живот на дизайнера, 60-те години са пиков период за компанията. Тогава най-големите филмови звезди – Грейс Кели и Рита Хейуърт – посещават магазина в via Condotti. И затова историята на марката Gucci е толкова пъстра и много интересна!
Синоним на лукс и международна слава, Gucci
Продуктите, предлагани от Gucci, стават невероятно известни по целия свят. Логото променя формата си за последен път – опростено е до две букви G, застъпващи се една върху друга. Освен самите аксесоари започват да се произвеждат известните мокасини Gucci, а скоро и бижута. По това време Алдо е подпомаган в управлението на бизнеса от тримата си синове – Пауло, Роберто и Джорджо.
Първите проблеми в Gucci ще се появят през 1970 г. Синовете на Алдо започват постепенно да се стремят към независимост в компанията. Първите конфликти възникват поради опитите на всеки брат да прокара своите собствени идеи. Пауло е най-жадният за промяна. Той предлага разширяване на Gucci с марката Gucci Plus, когато тази идея се проваля, той изисква създаването на Paulo Gucci като конкурентна компания на пазара. Това се посреща с открито неодобрение от останалите членове на семейството.
Семейни проблеми
През 1983 г. братът на Алдо Рудолфо Гучи умира в Милано. След смъртта му синът му Маурицио поема по-голямата част от акциите в компанията, като става един от главните мениджъри. С течение на времето ситуацията излиза извън контрол и между Маурицио и Алдо започва 6-годишна съдебна битка за пълен надзор над империята Gucci. Парите се превръщат в катализатор на конфликти. Спорът набира скорост.
Огромните акции на Маурицио са замразени, а Алдо Гучи, обвинен в данъчни злоупотреби през 1986 г., отива в затвора във Флорида, където прекарва една година. Маурицио, който едва успява да избяга от закона, бяга в Швейцария три години по-късно. През 1989 г., след като се отървава от конкуренцията на Алдо, той е назначен за президент на Gucci.
Мода и финанси
Първоначалната история на марката Gucci не е толкова колоритна, тъй като управлението на Маурицио носи само загуби на компанията. Той е обвинен в некомпетентност във финансовото управление и харчене на огромни суми пари за централи във Флоренция и Милано.
Благосъстоянието на компанията започва да се поставя под въпрос и бъдещето на империята вече не е сигурно. Отбелязва се, че през годините от 1991 до 1993 г. финансите на марката Gucci са били на отрицателна територия за първи път, както се вижда от историята на марката Gucci. Ситуацията се затруднява, когато през 1987 г. арабската компания Investcorp купува акциите на Паоло и след това на Алд, който в резултат на действията на племенниците си е отстранен от управлението на компанията. Още през 1993 г. Investcorp става едноличен собственик на Gucci.
Както показва историята на марката Gucci, по-малко от две години по-късно Маурицио е убит от огнестрелен изстрел, като по това време е последният наследник на династията Gucci, работещ в компанията. Поръчителят на убийството се оказа бившата му съпруга – Патриция Реджиани, наричана черната вдовица на къща Гучи. Твърди се, че мотивът за престъплението е гняв от загубата на богатството му след развода и ревност от новата връзка на Маурицио. Интересното е, че историите за това убийство могат да се видят на екраните в последния биографичен филм на Ридли Скот, Къща на Гучи “.
Ново качество – нова глава
Доменико де Соле става главен изпълнителен директор на Gucci Group след смъртта на Маурицио. Той обаче не е нова фигура в компанията. Още през 80-те години той работи в адвокатска кантора, където установява сътрудничество с Gucci и помага в корпоративното преструктуриране. След това от 1984 г. той е главен изпълнителен директор на Gucci America. Годините 1994-2004 са период на подновен просперитет за компанията.
По време на мандата си Де Соле извади марката от фалит и възстанови значението й на международната арена. Gucci отново се превръща в луксозния конгломерат, включващ Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney и Sergio Rossi.
Отсега нататък всичко престижно се свързва с историята на марката Gucci
Глътка свежест е въведена в Gucci от Фрида Джанини, която е наета през 2004 г. Един завършен моден дизайнер извежда шоутата на Gucci на ново ниво. В същото време Алесандро Микеле, който заема позицията на творчески директор от януари 2015 г., предефинира лукса с марката Gucci. Италианецът насърчава сюрреалистичната естетика, изненадвайки публиката с всяко представяне на нова колекция.
Ето защо днес Gucci се свързва с невероятно точен баланс между красота и противоречие. Понастоящем Guccio Gucci S.p.A. е дъщерно дружество на френския холдинг Kering, който обединява производители на маркови продукти. Всичко сочи, че след години семейни кавги Gucci най-после навлиза в по-спокойни води.
Оставете коментар