“Черен лебед” Шанел
Парижката модна къща Chanel е в траур след тихата, неочаквана кончина на своя творчески директор. Виржини Виар е символичният “черен лебед” на Шанел.. Само три седмици след шокиращата оставка марката представи последната си колекция висша мода в шоу, обвито в аура на меланхолия и противоречия. Самото място – величествената Опера Гарние – сякаш отразяваше мрачното настроение на събитието. Отсъствието на Viard на шоуто, жена, която оформи визията на Chanel в продължение на почти три десетилетия, беше болезнен акцент, подчертаващ отсъствието й не само от колекцията, но и от цялата марка.
Колекцията пролет-лято 2024/25 г., озаглавена „Черен лебед“, изглеждаше като символично сбогуване с Виард. Доминира черното – цветът на траура и меланхолията. Тежки сатенени рокли, като траурни наметала, се носеха по пистата като призраци от някогашната слава на Шанел. Дори първата и последната визия от колекцията – черна сатенена рокля с идеална кройка за погребението на дожа във Венеция, подчертаха драматизма на ситуацията. Шоуто, макар и изпипано във всеки детайл, остави наблюдателите да се чувстват празни и недоволни. Освен това липсваше искрата, блясъкът и радостта, които характеризираха колекциите на Chanel по времето на Карл Лагерфелд.
Сянката на гигант и напрежението на успеха
Години наред Виржини Виард се оформяше в сянката на Карл Лагерфелд, превръщайки се в негова дясна ръка и довереник на тайни. През 2019 г., след смъртта на майстора, тя се изправи пред доста предизвикателство – да поеме юздите на Шанел, една от най-разпознаваемите модни къщи в света. Отначало тя се справи страхотно. Под нейното зорко око марката процъфтява, достигайки рекордни продажби от почти 20 милиарда долара през 2023 г. С течение на времето обаче се появиха първите гласове на критика. Имаше шепот за повторението на дизайните, липсваха искрата и свежестта, които характеризираха колекциите на Лагерфелд.
Кулминацията дойде през май, когато “круизното” шоу в Марсилия разочарова феновете. Студената аура на Лазурния бряг не благоприятстваше летните тоалети и интернет потребителите открито изразиха недоволството си, поставяйки под въпрос визията на Виар и я обвинявайки в липса на талант. Месец по-късно, посред нощ, напускането на Виар от Chanel беше обявено в кратко съобщение за пресата.
В света на модата също е обичайно напускащите дизайнери да се сбогуват с марката с грандиозно шоу, като последен поклон пред своите фенове и индустрията. Виард обаче не се възползва от тази възможност. Явно тя е била толкова шокирана от решението да бъде уволнена, че е напуснала набързо офиса в централата на Chanel на улица Cambon, оставяйки след себе си буря от емоции. В крайна сметка колекцията за сезон пролет-лято 2024/25 беше завършена от вътрешния екип от дизайнери на Chanel. Въпреки че колекцията далеч не беше “реколта”, тя получи умерено признание.
“Черен лебед” Шанел
Шоуто на Chanel “Черен лебед” беше открито с меланхоличната песен “Sympathy” на Rare Bird от 60-те години на миналия век. Текстът на песента, говорещ за “студ и мрак”, перфектно отразява атмосферата на колекцията, пропита с нотка на меланхолия. и студенина. Моделите, като отегчени манекени, вървяха по подиума в прости костюми. Саката без класическите четири джоба, закопчаващи се на врата и украсени с гарнитури, бяха съчетани с плисирани поли, стигащи до над коляното. Минималистичните кройки и приглушените цветове – черно, бяло и бежово – също подчертаха суровия и хладен характер на колекцията.
Друг елемент от шоуто бяха класическите сака на Chanel с къси деколтета и джобове с капаци. Този път модната къща избра нюанси на патладжана и прасковата на кралицата на Англия, добавяйки малко топлина и женственост към колекцията. Истинските перли на шоуто обаче се появиха накрая. Метални коктейлни рокли с овнешки ръкави възхитиха със своя блясък и оригиналност. Абсолютната звезда на ревюто беше страхотна рокля от латекс в цвят екрю, завършена с бели пера и сутиен с пайети. Това творение, като символ на надеждата, освети мрачната атмосфера на колекцията и даде надежда за по-добро утре.
Viard оставя Chanel под сянката на подценяването и спекулациите. Парижкият дизайнер Lutz Huelle защити дизайнерката, подчертавайки огромното предизвикателство, пред което тя трябваше да се изправи, заменяйки икона като Лагерфелд. „Независимо от оценката на нейните постижения, никой не може да отрече, че тя е била поставена в невъзможна ситуация“, коментира Хюле. Въпросът обаче остава дали натискът от наследството на Лагерфелд се оказа твърде голямо бреме, а самата тя не оправда очакванията на модния гигант? Времето ще покаже какво е бъдещето на Chanel без нейния творчески гений.
Оставете коментар