Има ли още място за порцеланови кукли?
Първите порцеланови кукли са произведения на изкуството, които са създадени през 19 век и до днес са ценни шедьоври за колекционери. Най-ценни са продуктите от маркови фабрики, създаващи уникални произведения, вдъхновени от човешката красота, гарнирани с една от най-ценните керамики – порцелан, в миналото те са били не само част от забавлението, но и точно отражение на тенденциите. от дадена епоха. Миниатюрите с герои са известни от древността, но функциите им варират. Те отразяват духовни и културни потребности в изобразяването на висши, човешки сили, изпълняват развлекателни, декоративни и образователни функции.
Куклите са вечен елемент от човешкото творчество и модел на настоящите стремежи и конвенции на обществото, отговарящи на естетически, емоционални, психологически и социални нужди. Порцелановите изделия са престижни шедьоври, оценени от ентусиасти, любители, художници, естети, инвеститори и кукловоди. С развитието на технологиите за част от обществото порцелановите кукли вече не са популярни. За сметка на това занаятчийството придобива все по-голяма стойност, а хората, очаровани от уникалността на тези кукли, твърдят, че те са нежива материя с душа, затворена в порцелан. За някои собственици те са членове на техните семейства, предавани от поколения. И днес те са идеалната идея за подарък.
Историята на куклите
В древни времена те са изпълнявали култова функция, в християнските времена са изобразявали Исус с Мария и светците, през 16 век се появяват светски кукли. Първите кукли са направени от плат и дърво, около 1800 г. започват да добавят восък, който им придава по-естествен вид. Както знаем, той е термочувствителен материал, така че с течение на времето е заменен с хартиена маса, докато порцеланът започва да се използва около 1830 г.
Куклата, като една от най-старите играчки, се появява в много роли и, когато представлява човек, изпълнява различни функции: като детска играчка, инструмент за магия, амулет, фетиш, дрънкулка, украсявайки буржоазните всекидневни, като както и представителен модел и манекен в модния театър. От около 1900 г. до 1950 г. целулоидът се използва за производството на кукли и с течение на времето е заменен от винил и пластмаса, от които е направена известната Барби. Рут Харздлер е създателят на първата кукла Барби. Появява се на полския пазар 30 години по-късно, през 80-те години на миналия век, в магазини като Pewex.
Порцелановите кукли, произведени ръчно в малки серии, бяха подписани с търговската марка или името на производителя. Най-известният немски производител порцеланови кукли, пътува из цяла Европа, след което се установява и купува фабрика за играчки в Зонеберг (Тюрингия) и фабрика за порцелан през 1885 г. Първата марка с котва е регистрирана през 1893 г. (котва и буквите AM в кръг). Марката с буквата W маркира глава за кукла, произведена специално за Louis Wolfe, компания със седалище в Зонеберг с клонове в Бостън и Ню Йорк, която разпространява немски и американски кукли в САЩ. През 1910 г. е регистрирана марка със стилизирана котва, комбинирана с буквите AM, а около 1920 г. е регистрирана марка с по-официална котва и буквите AM от двете страни или отгоре.
Колекции порцеланови кукли
В наши дни кукли от порцелан Те са икона на отминали времена, но все още имат група от верни почитатели и не губят своята естетическа и колекционерска стойност като престижни произведения на изкуството. През годините куклите спечелиха група от ревностни поддръжници, които са готови да платят суми до няколко хиляди долара за тях. Красотата им не е единствената мотивация за покупка, защото цените им след това скачат до десетократно, а куклите са просто изключително добра инвестиция.
Един от най-желаните и най-скъпите кукли в света са Zawieruszyński. Съвсем наскоро беше записан рекорд за продажби на един от тях в Москва35 000долара. Куклите на двойката Zawieruszyński са се превърнали във форма на инвестиция.Въпреки че новите модели са трудни за получаване, това със сигурност е добра инвестиция от години. Покупката на порцеланови кукли е в същата категория като инвестицията в уиски, стари коли или дъски за комикси. Куклите се произвеждат в Минесота, тяхната история започва в Stalowa Wola. Zawieruszyńcy е марка с традиции, внимателно контролирана и ръчно изработена от семейна двойка.
Хенрик и Зофия, които извайват и шият дрехи за своите кукли. Те измислят имена заедно, т.е. Наталия, Анулка, Целестина, Аполония. Освен порцелан Натали Аполони те са направени от други материали, като дърво или PVC. Техните продукти вече са спечелили над 100 награди и могат да бъдат намерени във всяко кътче на света. Конкуренцията е много голяма, този тип кукли се произвеждат предимно от фирми от Европа: Германия, Англия, Италия и Испания. Извън САЩ това са най-големите пазари, а колекционерите от Русия напоследък привличат вниманието. Някои от тях са ентусиасти на порцеланови кукли, често холивудски звезди или инвеститори.
Пазарът се разслоява, появяват се различни моди, тенденции и новости, а марката “Zawieruszyński” се появява през 90-те години на миналия век на вълната на популярността на продукти от Източна Европа, въпреки че са създадени от нулата в САЩ. В момента има евтини кукли от Китай и ментета за хора с по-малък бюджет, но които искат да имат уникална кукла. Световният рекорд за цена на порцеланова кукла е над 6 милиона, става дума за 200-годишна кукла, механичен “Човек-птица”, който дори може да свири на флейта.
Модни канони
Модата винаги е била най-близкият до обичаите елемент от културата, манекените и куклите също са станали нейно вярно отражение. Хората започнаха да се интересуват от елегантни дрехи за кукли, често много изискани, съответстващи на преобладаващите тенденции. Дрехите на куклата бяха дори модел, показващ каква е съвременната мода, роклите и кройките бяха прецизно пресъздадени според тенденциите на дадена епоха.
Огромната роля на куклите в модата остава приета поради липса на професия модел. В миналото дрехите се представяха не върху реални хора, а върху кукли, които се превърнаха в неразделна част от света на модата. Началото на развитието му датира от 14-ти век, когато информацията за модни дрехи и прически започва да се предава чрез кукли. Куклите бяха еквивалент на днешните списания, вместо играчки, те служеха като спомагателно средство за разпространение на информация за промените в модата, а също така служеха като модели и триизмерни табла за списания.
В следващите векове моделите на кукли започват да се наричат ”пандори”. В англоезичната литература по история на облеклото този тип кукли най-често се обозначават с термина модни кукли, съответно на немски и френски език: modepuppen и les poupées de mode. Въпреки възраженията на някои полски учители, терминът “модни кукли” стана често срещан сред колекционерите и приет в ежедневния език. Модните кукли включват не само старите “пандори”, но и порцеланови кукли от 19-ти век в модни тоалети и най-новото въплъщение на модела на кукла, Барби.
Порцеланова красота
Порцеланът, считан за един от най-благородните материали, има своя дата началото на 7 век в Китай. Съдове, вази и фигурки се изработвали от т.нар “пясъчен порцелан”. От Китай порцеланът е пренесен в Япония, където традиционният чай се сервира в керамични чаши. Сто години по-късно продуктите, направени от каолинова глина, комбинирана с кварц и фелдшпат, са донесени в Европа от търговци.
Документирано е, че страната успява да произведе порцелан за първи път през 620 г., а малък кръг от производители пазят в тайна състава на ценните си стоки и метода за производство на порцелан. Едва през 1708г Еренфрид Валтер фон Чирнхаус произведен през 1709 г. официално обяви изобретяването на европейския порцелан. Първата фабрика за бял порцелан е създадена в Майсен, където известният немски художник Хоролд украсява порцеланови изделия с майсенски бои.
Изкуството за декориране на порцелан се е развило толкова много, че с течение на времето, освен практическата си функция, той започва да има и декоративна функция. Най-голямото развитие на порцелана в Европа се случва през 18 век, благодарение на кралското и княжеско покровителство.
Наричан бяло злато, порцеланът се превърна в изключителен продукт. Беше толкова ценен, че една порцеланова дрънкулка струваше цяло село. Смятало се, че има магически свойства, например, че направените от него съдове се разбиват, когато се напълнят с отрова. Монарсите и буржоазията, искайки да се предпазят от смъртта, търсеха порцеланови кани и чаши.
Днес порцеланът се декорира както ръчно, така и машинно. Продуктите, декорирани с лазер са по-достъпни и по-евтини, а на пазара се предлагат различни бели керамични комплекти и индивидуални порцеланови дрънкулки. Изработен е от материал, създаден преди стотици години сервизи за хранене и кафе, статуетки, вази, ковчежета, кукли и бижута.
Технология срещу порцелан
Отвъд важната роля кукли като модел, е бил постоянен елемент от домашния и обществения декор, защото момите и момите са играели с него до омъжване, независимо от възрастта, на която са се омъжили. По време на брака се даваше на някой от най-близкото семейство или се пазеше. Това беше определена церемония на преход от детството и играта към зрелостта.
Цивилизационните и културните промени също са навлезли в света на куклите, все по-рядко се вижда малко момиченце да върви по улицата с количка за кукли или подобни на обикновени хора, по-скоро като филмови идеали, идоли. Дори формата на игра се променя към цифрова и виртуална. В ерата на технологичното развитие куклите са заменени от роботи, които могат да изпълняват домакински, отбранителни и дори партньорски или брачни задължения. Модата е доминирана от хора или холограми, а в битовата сфера се случва хората да бъдат заменени от кукли роботи.
Детските миниатюри, от друга страна, много наподобяват живи фигури оборудван с жизненоважни функции. В ерата на роботизацията и дигитализацията технологиите се превърнаха в неразделен елемент от всеки аспект на цивилизацията, така че засегнаха и света на куклите. Порцеланът е заменен от материал, който много наподобява човешката кожа, а душата на шедьовъра на куклата е заменена от изкуствен интелект, който може да извърши всяко програмирано действие. Светът неумолимо върви в нова посока и производството на кукли е подчинено на това, но имайки предвид човешката потребност от красота, порцелановите кукли винаги ще намират своите любовници, които ще оценят тяхната естетическа, неостаряваща душа.
Оставете коментар