Историята на марката Balenciaga
Balenciaga е много повече от марка – тя е легенда в света на модата, чиято история определя тенденциите и определя модерната елегантност в продължение на десетилетия. Корените му се връщат към скромно студио в Сан Себастиан, Испания, където младият Кристобал Баленсиага, очарован от шивачеството, започва своето пътуване в света на модата. От скромно начало до глобално признание, история на марката Balenciaga остава вдъхновение както за дизайнерите, така и за любителите на модата по света. Въпреки промените в управлението и еволюцията на тенденциите, той винаги е оставал верен на своите корени, поддържайки духа на иновациите, който го е превърнал в легенда.
Преследване на възможност
Името Balenciaga не е нищо друго освен фамилията на неговия основател. Кристобал Баленсиага е роден през 1895 г. и според малко източници е израснал в малко крайморско градче в Испания. Първият му контакт с модата е, когато след смъртта на баща му майка му започва работа като шивачка, за да издържа семейството. Като повечето деца от онова време той е самоук. Тогава не е имало модни училища или обучение по дизайн или изрязване на модели. Често семейства, живеещи в бедност, се учат от местните църкви как да шият чрез практически опит. Интересното е, че през цялата си кариера като дизайнер Баленсиага нито веднъж не е скицирал дизайн с молив върху хартия. Но възхитен от работата на майка си, на 12-годишна възраст той започва собственото си пътуване в света на модата като чирак в курорта Сан Себастиан.
Той основава първата си модна къща през 1917 г., но не под прочутото име, което познаваме днес, а съкращение от моминското име на майка му – Елиза. След известно време, през 20-те години на миналия век, той отваря втори магазин, този път в Мадрид. През 1937 г. обаче Баленсиага е принуден да се премести във Франция поради Гражданската война в Испания. И именно в столицата на модата той бе обявен за безспорен лидер на френската висша мода. Първата му модна къща на Avenue Georges V бързо се превърна в най-ексклузивното шивашко ателие в Париж наравно с модни къщи като тези от онова време Диор.
Ерата на иновациите
Започвайки от толкова ранна възраст, неговите умения за кроене на модели и конструиране на облекло бяха изключителни. Както споменахме, вместо да планира или скицира дизайна си, той започна със самата тъкан. Нещо повече, той владееше изкуството да манипулира материалите, за да разкрие пълния им потенциал. Перфектната изработка беше това, което отличаваше Balenciaga от марки като Шанел и Диор. Неговият гений му спечели многобройни признания, но самият дизайнер запази кръговете си тесни. Той се сприятели и се възхищаваше на няколко, като се започне с Christian Dior, през Hubert De Givenchy, до Carmel Snow и Diane Vreeland. Той беше интроверт, за когото беше известно, че се дистанцира от медиите и папараците.
Така Balenciaga не само демонстрира отлични кройки, но и е пионер в нови техники и материали. Той въвежда иновации като използването на изкуствени тъкани, дизайна на якета без яка и вечерни рокли с модерни стилове, които предефинираха стандартите за елегантност. Въпреки това, едва през 50-те и 60-те години дизайнерът достига апогея на своята работа. Неговите смели дизайни включително емблематичната рокля-чанта и бариерно палто, получиха международно признание, вдъхновявайки следващите поколения дизайнери.
Историята на марката Balenciaga – наследници на наследството
След изключително успешни няколко десетилетия, през 1968 г. Balenciaga неочаквано затваря своята модна къща. За съжаление, той почина само четири години по-късно на 77-годишна възраст. Новината за закриването на модната империя шокира клиентите на марката, но се говори, че самият той вярвал, че вече няма истински начин да се създава мода. Оказа се обаче друго. През 1986 г., по-малко от две десетилетия по-късно, това се случи нова ера на Balenciaga. Един, който допринесе за това е Никола Гескиер, известен с това, че вдъхва нов живот на Balenciaga още от първото му шоу от сезон 98. Много от неговите творения са емблематични и до днес, от Patchwork роклята до мотоциклетната чанта Lariat.
На свой ред през 2001 г. модната къща е поета от Керинг, в момента собственик на Saint Laurent, Alexander McQueen и Bottega Veneta. През 2015г Демна Гвасалия беше обявен за новия творчески директор на Balenciaga и оттогава е обект на разговори на всички. Той също така е признат за съживяването на марката по много начини, като същевременно поддържа артистичната цялост на кройките и формите на Кристобал. Благодарение на Demna, модната къща беше призната за най-бързо развиващата се марка на Kering през 2018 г.
Именно той съживи корените на хауса и модата по време на шоуто през 2020 г. Този важен момент показа, че марката се връща към истинското си наследство. И това е защото Balenciaga не е произвеждал модна колекция от самия Кристобал. Demna изглежда достоен наследник на наследството на марката. Все още чуваме за следващите му действия, които имат за цел да изведат Balenciaga до върховете на световната мода. Миналата година, на шоуто s/s 23, той изненада индустрията с последното си сътрудничество с Adidas, със спортисти в главната роля.
Призракът на дрехите
Днес влиянието на Cristóbal Balenciaga все още е видимо във всички дизайни на къщата, както prêt-à-porter, така и couture. Неговите майсторски техники са запазени в прочутите колекции на Balenciaga. Марката непрекъснато се развива и възвръща уникалния си характер, поемайки смели инициативи под ръководството на Гвасалия. От сътрудничеството със Семейство Симпсън до избирането на Ким Кардашиян за най-новата си муза, модната къща процъфтява точно както през 50-те години на миналия век. История на марката Balenciaga е не само почит към миналото, но и вдъхновение за бъдещето. Марката продължава традицията на иновациите и високите постижения, които я превърнаха в модна икона. Съчетавайки традицията с модерността, той непрекъснато преминава граници и оформя тенденции, оставайки верен на своите корени.
Оставете коментар