Кампанията “Отвърни се от козината” в нова версия

Кампанията Turn Away From Fur на Peta
снимка eu.usatoday.com

Кампания „Отвърни се от козината“. е инициатива, ръководена от PETA. Нейната цел е да насърчи осведомеността относно етичните и екологични аспекти на отглеждането на кожи насърчаване на хората да спрат да носят дрехи от естествена животинска кожа. За първи път е представен на света от модели от Boss Models Worldwide на “жив билборд” на 30 октомври 1996 г. Напоследък PETA също се стреми да произвежда други материали на животинска основа, като напр вълна, кожа и пух, също толкова неприемливи, колкото козината. Организацията със стара кампания отново насочва вниманието към условията, в които се отглеждат и колят животните.

Хуманитарност и мода

„Хора за етичното отношение към животните“ – е пълното име на международна неправителствена организация, чиято основна цел е да защитава правата на животните. Тя е известна със своите провокативни и противоречиви дейности, които целят да привлекат общественото внимание и да насочат вниманието към съществуващите проблеми, свързани с насилието над животни. През 1980 г., годината, в която е основана, кожите все още са символ на статус. „Всички искаха да имат козина“ – спомня си Ингрид Нюкърк, съосновател на организацията. — Но сега е в миналото.

Отвърнете се от козината. И от кожа, вълна, пух...
“Отвърнете се от кожите. И от кожите, вълната, пуха…”
източник: vogue.com

Calvin Klein беше една от първите големи модни марки, които се отказаха от козината. Всичко това, след като PETA щурмува офиса му в Ню Йорк през 1994 г. Същата година тя публикува съдържание, рекламиращо кампанията „Отвърнете се от козината“, където супермоделите твърдят, че предпочитат да ходят голи, отколкото да носят кожа. Социалните медии и по-широкият културен разговор около етичното потребление тласнаха това още повече. През 2017 г. Gucci обяви, че козината е отминала. А през 2021 г. нейната компания майка Kering се отказа изцяло от козината, присъединявайки се към редиците на луксозните марки от Chanel до Versace.

Въпреки че марките все още използват кожа, нейната продажба бавно се третира като неподходяща. В някои страни като напр Калифорния и Израел дори е незаконно. Въпреки това, когато това беше незначителна част от дейността на повечето компании, Кожените продукти са двигател на продажбите в индустрията. Така че изглежда, че този път PETA има още по-голям гайка за разбиване.

„Отвърнете се от козината. И от вълната, кожата, пуха…“

Наблюдаваме през последните години нарастваща осведоменост и интерес към защитата на животните в шивашката индустрия. Много компании и дизайнери предприемат стъпки за намаляване или пълно премахване на кожени изделия, вълна и пух от своите колекции. И все пак, за по-голямата част от марките отказът от кожа или вълна не е добра идея. Няколко компании от висок клас, които обещаха да се откажат от използването на кожи, пренебрегнаха призивите на активистите да направят същото дори за екзотични кожи като крокодил, змия и щраус, да не говорим за телешка кожа.

„Отвърни се от козината“ и още
„Отвърнете се от козината“ и др
източник: raisingsheep.net

Също така за много потребители, използването на вълна и кожа изглежда по-малко спорно от козината или екзотични кожи. Много хора смятат, че кожата от крави и овце не е продукт, за който животните се отглеждат само заради кожата си, за разлика от животни като норки или крокодили. От PETA обаче твърдят, че индустрията е също толкова жестока и заплашва хуманното отношение към животните, които са част от нея.

Въпреки развитието на алтернативни синтетични материали, потребителите всъщност оказват значително влияние върху решенията, взети от марките за облекло. Като съзнателно избират покупки, изразяват мнения и подкрепят бранд, който предприема дейности в подкрепа на животните, те могат да повлияят на трансформацията на модната индустрия. „Работим усилено, за да събудим хората“, каза Нюкирк. „Козината вече е очевидна, кожата става все по-очевидна… вълната е най-твърдата.“ Кампанията „Отвърни се от козината“ ни напомня, че след като козината е минало, други материали също имат шанс.