Часовникът е по-скъп от колата
Patek Philippe, Vacheron, Rolex и Jacob&Co са разпознаваеми марки, които проектират часовници за малцина избрани. Марката и репутацията се градят не от името, а от качество, материали, надеждност и майсторство. Уникалните, луксозни и красиви часовници будят възхищение. Всеки би искал да носи Rolex като Джеймс Камерън. Дженифър Лорънс носеше луксозни часовници Longines на китката си. Лени Кравиц е посланик на Le Sentiner. Patek Philippe, считан за най-престижния производител на часовници, вярва във философията, че не се нуждае от посланици, милиардерите сами се обръщат към швейцарската компания с молба да закупят техния часовник. Часовникът е по-скъп от колата – може да звучи абстрактно, но повечето от споменатите тук компании произвеждат часовници, които са по-скъпи от луксозните спортни коли.
Часовникът е по-скъп от колата – защо са толкова скъпи?
Няколко фактора влияят върху цената на луксозните часовници от най-добрите производители. На първо място, най-добрите марки се грижат много за своята репутация. Механичните часовници от най-луксозните линии, произведени с най-голяма мистерия, са направени с най-висока прецизност и мистерия. Не без основание говорим за часовникарска точност.
Повечето от признатите марки също имат много дълга традиция в създаването на часовници. Освен това, три водещи марки луксозни механични часовници – Ролекс, Patek Philippe и Vacheron имат история, датираща съответно от 1905, 1839 и 1755 година. Опит, качество, ръчна изработка – нищо чудно, че часовник, по-скъп от кола, не е рядкост.
Майсторски мистерии
Първият елемент, който влияе върху цената, е сложният вътрешен механизъм. За разлика от кварцовите часовници, които използват вибрациите на кварцов кристал, за да отчитат времето, механичните часовници разчитат на прецизни механизми, съставени от стотици микроскопични части. Тези части трябва да се сглобяват ръчно от квалифицирани часовникари. Всъщност има много малко хора в света, които могат да създадат механичен часовник.
За разлика от масовото производство на кварцови часовници, механичните се произвеждат в малки серии, което ги прави по-ексклузивни. Някои от моделите са уникални, създадени по специална поръчка.
Процесът на създаване на такъв уникален часовник изисква не само висока прецизност, но и знания и опит, които са резултат от дългогодишно часовникарско обучение. Часовник, който е по-скъп от кола, се прави с по-голяма прецизност от изключителните автомобили.
Лукс той е направен не само изящно, но и от най-висококачествен метал. Често това са благородни метали като злато или платина, както и редки камъни, които украсяват циферблата на часовника. Часовниците понякога са украсени с диаманти, редки нюанси на изящни диаманти, рубини или сапфири. Самото качество на материалите значително увеличава производствените разходи.
Кварцовата революция и нейното въздействие върху часовникарската индустрия
През 70-те години пазарът на часовници претърпява огромни промени благодарение на т.нар „кварцова революция“. Кварцовите часовници, благодарение на своята прецизност и ниски производствени разходи, започнаха да доминират на пазара. Това беше голямо предизвикателство за традиционните производители на механични часовници. В рамките на едно десетилетие вносът на швейцарски часовници спадна от 40 на 10 милиона броя, причинявайки сериозни икономически проблеми за много компании.
Много производители не издържаха на тези промени, което доведе до значително намаляване на броя на компаниите и загуба на работни места. Други компании, като Swatch, се адаптираха към новата реалност, като представиха кварцови часовници.
Луксът като нова стратегия за оцеляване
Трудната пазарна ситуация наложи да оцелеят само най-добрите и най-бизнес настроените. Нека бъдем честни, те също имаха бизнес идея, вместо да се конкурират по цена и масово производство, компании като Patek или Ролекс фокусирани върху придаването на своите продукти статут на символ на лукс и престиж. Механичните часовници престават да бъдат просто инструменти за измерване на времето и се превръщат в знак за социален статус.
Rolex започва да произвежда своите часовници със злато и други ценни материали, което подчертава тяхното високо качество и ексклузивност. Тези часовници започват да се възприемат като символи на успех и престиж, което значително увеличава пазарната им стойност.
Механичен часовник като инвестиция
Понякога се случва часовник, който е по-скъп от кола, да е символ на лукс или инвестиции. Уникални, произведени с най-голяма прецизност, надеждни и изработени от материали като най-скъпото бижу, механичните часовници са не само символ на престиж, но и сигурна инвестиция на капитал.
Цените на благородните метали растат. По същия начин стойността на уникални, известни предмети.
Най-скъпите часовници в света
Невъзможно е да говорим за часовници, по-скъпи от кола, без да споменем поне няколко от най-ценните уникати, които будят желание.. Кратката класация обаче отлично показва стойността на тези най-ценни уникати.
- Graff Diamonds Hallucination – 55 милиона долара
– Над 110 карата редки цветни диаманти (розово, синьо, зелено, жълто, оранжево)
– Изработен от платина
- Jacob & Co. Милиардер – 18 милиона долара
– 260-каратови изумрудени диаманти
– Гривна от бяло злато 18 карата, сапфирен кристал
- Patek Philippe Grandmaster Chime – 31 милиона долара
– 20 функции (вечен календар, лунни фази, минутен повторител)
– 18 карата злато, двустранен дизайн
- Breguet Grande Complication Marie-Antoinette – 30 милиона долара**
– 18 каратово злато
– Комплексни функции (минутен повторител, вечен календар)
- Ролекс Дейтона на Пол Нюман – 17,8 милиона долара**
– Уникален щит “Пол Нюман”.
– Принадлежеше на Пол Нюман, украсен с диаманти
Всеки от тези часовници съчетава прецизни механизми, луксозни материали и уникален дизайн, символ на престиж. Всеки един стимулира въображението и е уникален с все по-голяма стойност.
Оставете коментар